2011.06.07. 07:30, varosikikoto
Viharjelzés esetén követendő magatartások:
A Tisza-tavon a viharjelző rendszer egyenlőre 2 állomással (Poroszlón a Csicsman kikötő bejáratánál és Abádszalókon a Nagykunsági Főcsatorna zsilipjének ÉNy-i sarka) 2011. június 1-től augusztus 31-ig 08.00 és 20.00 óra között tesztüzemben működik. Viharjelzés kiadására az Országos Meteorológiai Szolgálat (továbbiakban OMSZ) jogosult. Az OMSz a jelzést a vihar előtt 0,5 – 1,5 órával adja ki, így a jelzés kiadását követően van idő a felkészülésre. Viharjelzés esetén az alábbi magatartásokat javasoljuk:
I. fokú viharjelzés: (40-60 km/h sebességű szél esetén):
Jelzés: percenként 45 sárgafényű felvillanás
Az előírások alapján a parttól számított 500 m-en túl fürdőzni, fürdőeszközzel, illetve csónakban közlekedni, illetve tartózkodni Tilos!
II. fokú viharjelzés (60 km/h sebességet meghaladó szél esetén):
Jelzés: percenként 90 sárgafényű felvillanás
Az előírások alapján a fürdőzőknek és a csónakosoknak a vízen tartózkodni Tilos! Ekkor már vitorlás sporteszközzel és vitorlás kishajóval is veszélyes a vízen tartózkodni.
A Tisza-tavon a vízterület szabdaltsága miatt az 500 m-es meghatározás nehezen értelmezhető, azonban a szabdaltság különösen veszélyes helyzetet is teremthet, ha egy viszonylag biztonságos, szélvédett területről egy védtelen területre érünk át. A fentiek miatt ne várjuk meg a vihar kitörését, hanem már a viharjelzés észlelésekor a vízi járművön tartózkodók – még az úszni kiválóan tudó személyek is – haladéktalanul vegyék fel a mentőmellényeket, a vízi jármű terhelését (a járműben tartózkodó személyek és tárgyak megfelelő elhelyezésével) gondosan osszák el a jármű stabilitása érdekében. A kikötőbe való visszatérést csak abban az esetben javasoljuk, ha biztosak vagyunk abban, hogy fél órán belül még oda érhetünk. Egyéb esetben a nyílt vízterületen tartózkodó személyek igyekezzenek a legközelebbi biztonságos szárazulathoz (szigethez, parthoz) közelíteni, értesítsék a kikötőst, tájékoztassuk helyzetünkről és arról, hogy hol kívánják a vihart átvészelni. A szél erősödése esetén minden vízi járművel célszerű a legközelebbi helyen biztonságos módon kikötni. A kikötés után a vízi járműből szálljunk ki és keressünk egy biztonságos védett helyet, lehetőleg ne egy magányos fa, hanem facsoport védelmét keressük. Semmi esetre se – a vihar elhúzódása esetén se – próbáljunk meg önállóan visszatérni a kikötőbe, amennyiben ez szükséges, akkor inkább kérjük a vízirendészet, vagy a vízimentők segítségét, pontos helymeghatározással. Ha a területet kevésbé ismerjük a helymeghatározása során törekedjünk olyan tájékozódási pontok megadására, ami segítheti a pozíciónk minél pontosabb meghatározását.
A Tisza-tó jellegéből adódóan vihar idején rövid amplitúdójú, de magas hullámok keletkeznek, ami nem csak az emberi erővel hajtott vízi járművekre veszélyesek, hanem a motorral hajtott, de rövid testű (6-6,5 m testhosszúságú) hajókra is, különösen rossz súlyelosztású, illetve túl-, vagy alulmotorizált jármű esetén.
A fentieken túl javasoljuk, hogy elindulás előtt minden esetben tájékozódjanak a várható időjárási viszonyokról, ha az előrejelzés alapján 40 km/h-t meghaladó szelet jósolnak, lehetőleg ne szálljanak vízre, vagy ha mégis, akkor maradjanak a kikötő közvetlen térségében. A kikötőben minden vízreszálláskor hagyják meg elérhetőségeiket, az esetleges várható pozíciójukat és visszatérési idejüket, valamint gondoskodjanak arról, hogy a moboiltelefon készülékük vízmentes és felúszó legyen (pl. nejlon zacskó, aqapack, stb.), az elsodródás elkerülése érdekében rögzítve legyen.
Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
Van igaza ladiknak. Sokszor én is azért nem indulok neki, mert félő hogy gond lehet, de jöttem már ki úgy, hogy 5 percen múlt, hogy nem méteres hullámokban csónakáztam.
De ami tény, és való, hogy sajnos a magyar ember nagy része nem tud viselkedni, és ez a vizen is kijön.
Akinek van pénzenagyobb motorra, vizsgára, ezerrel száguldozik.
Örülnék ha az alsó határ mondjuk 10 Le lenne, és a rendőrök kicsit jobban figyelnének a száguldozókra.
De ez csak álom :(