Mint arról a közelmúltban tájékoztatást adtunk honlapunkon, a Tisza-tavat kezelő KÖTIVIZIG a múlt év nyarán első alkalommal elrendelt gátzárat a téli vízszint időszakára feloldotta a nyári vízszint beállításáig, de legkésőbb április 30-ig. Ezt tavaly ősszel, a Kiskörén rendezett téli vízszintegyeztető tárgyaláson jelentette be Lovas Attila igazgató a tározó hasznosításában érdekelt szervezetek képviselői pró és kontra érveinek összegzését követően. Akkor is hangsúlyozta, hogy a kerékpárosok védelme, a balesetek elkerülése miatt vált szükségessé az üzletszerű, átmenő – s nem ritkán relatíve nagy sebességű – gépjárműforgalom korlátozása a gáton, miközben minden horgászhely, kikötő autóval történő megközelítése egész évben biztosított, csupán a kiválasztott horgászhelyhez előre tervezett ponton kell felhajtani a töltésre. (Például ha valaki Kisköréről indul érfűi horgászhelyére, akkor a vasúti hídon keresztül, közúton kell átutaznia Abádszalókra, ahol már a gátra felhajtva elérheti úticélját.)
Ahogyan az eddigiekben is, valamennyi szolgálati feladatot ellátó szervezet (pl. mentők, tűzoltók, rendőrség) kulcsot kap a lezárt, ám kétkerekű járművel átjárható sorompókhoz.
A gátzárról hozott – a tározó körüli települések polgármesterei által támogatott – igazgatósági döntés értelmében a 725 centiméteres nyári vízszint április 6-i beállítását követően, április 25-én a következő helyszíneken zárjuk le a sorompókat:
A Tisza bal parti árvízvédelmi töltésén
• 144+655 (Nagykunsági-főcsatorna)
• 154+630 (Tiszaderzsi szivattyútelep)
• 163+708 (Tiszaszőlős)
• 169+448 (Tiszafüred-Örvény) töltéskilométer szelvényekben.
A Tisza jobb parti – KÖTIVIZIG kezelésében lévő – árvízvédelmi töltésén
• 136+750 (Kisköre-Tiszanána közigazgatási határ)
• 143+629 (Tiszanána-Sarud közigazgatási határ) töltéskilométer szelvényekben.
A Tisza jobb parti – ÉMVIZIG kezelésében lévő – árvízvédelmi töltésén
• 0+450 (Újlőrincfalva, csónakkikötő) töltéskilométer szelvényekben
• 4+920 (Poroszló, Szarka rámpa)
• 7+947 (Poroszló, ER-TANK kikötő) töltéskilométer szelvényekben.
A forgalmi változásokkal kapcsolatosan a közlekedők tájékoztatásaként többek között „zsákutca” táblákat helyezünk el a töltéskoronára felhajtó rámpáknál. Mostantól sorompókat felügyelő kamerákat is telepítünk, miután tavaly többször előfordult, hogy ismeretlen elkövetők megrongálták az elzáró szerkezeteket. (A kamerákra a gátközlekedési engedélyben felhívtuk a figyelmet.)
A KÖTIVIZIG Kiskörei Szakaszmérnöksége 2008 óta kíséri figyelemmel, illetve regisztrálja a duzzasztóművön áthaladó kerékpáros forgalmat, sőt 2013-tól kérdőívvel is információkat gyűjt, ebből következően egyedülálló adatokkal rendelkezik a Tisza-tó körüli biciklis turizmusról.